Ziekte van Quervain

De Ziekte van Quervain bestaat uit pijn aan de duimzijde van de onderarm en pols. De pijn kan zich uitbreiden naar de duim en de bovenzijde van de onderarm. Als u kracht zet met uw hand kunnen de pezen kraken. Soms ontstaat er een zwelling.

Wat is het?

Een ontsteking van de peesschede en de twee pezen hierin aan de duimzijde van de pols. Deze pijn ontstaat spontaan. De oorzaak is onbekend. Na inspanning nemen de pijnklachten toe, bijvoorbeeld na extra hard werken in de tuin, langdurig breien of het krampachtig/voorzichtig vasthouden van een baby (veel voorkomend bij jonge moeders).

Een rustspalk (en rust!) is in veel gevallen effectief. Wanneer dit niet helpt, krijgt u een ontstekingsremmende injectie in de peesschede. Helpt de injectie slechts tijdelijk, dan adviseren we een operatie.

In een uiterst geval is een kleine operatie nodig. Hierbij openen we de peeskoker met tussenschot om de pezen meer bewegingsruimte te geven. Dit kan meestal onder lokale verdoving. De ingreep duurt ongeveer tien minuten.

Na het sluiten van de huid krijgt u een drukverband. Houd hier rekening mee bij uw kledingkeuze. Een week na de operatie komt u terug voor controle.

De wond voelt in de eerste drie maanden iets stugger aan en kan nog dik zijn. Daarna wordt het litteken vanzelf weer zachter. De pijn van de ontsteking verdwijnt na een aantal weken. Dit is mede afhankelijk van de duur en de ernst van de ontsteking.

Widgetkit Popover Widget

Skiduim