Ingetrokken tepel

Een ingetrokken tepel komt bij ongeveer 10% van de vrouwen voor. Het betreft meestal de tepels van beide borsten, maar het kan ook aan een borst voorkomen. De oorzaak kan variëren. Het heeft meestal te maken met een te kort aangelegde melkgang van de borst naar de tepel. Deze trekt de tepel(s) dan naar binnen. Bij twijfel over de oorzaak van een ingetrokken tepel zal de plastisch chirurg verder onderzoek doen.

Behandeling

Er bestaan verschillende behandelmethodes voor een ingetrokken tepel. Het doel van de behandeling is om de tepel weer naar buiten te krijgen. Er is geen duidelijk bewijs dat de ene behandelmethode beter is dan de andere. De plastisch chirurg zal de mogelijkheden met u bespreken. Hieronder kunt u lezen wat de verschillende opties zijn:

• ‘Niplette’; dit is een tepelhoedje dat de tepel met zachte zuigkracht naar buiten trekt. Via deze link kunt u zien hoe een Niplette eruitziet.
  • Tepelpiercing;dit is een dwars titanium staafje dat onder lokale verdoving door de tepel wordt geplaatst, nadat deze naar buiten is getrokken.
  • Tepelreconstructie met lokale zwaailapjesom de tepel verder naar buiten te krijgen onder lokale verdoving;hier zal de plastisch chirurg u, indien van toepassing, verder over informeren.

Vergoeding

Helaas wordt de behandeling van ingetrokken tepels zelden tot nooit vergoed. Een aanvraag bij de ziektekostenverzekeraar heeft dan ook weinig zin. De plastisch chirurg zal dit met u bespreken.

Voorbereiding

• De plastisch chirurg bespreekt met u de opties en zo nodig de operatie. De operatie vindt plaats onder lokale verdoving.
  • Gebruikt u medicijnen? Neem dan een actueel en recent overzicht mee. Dit kunt u krijgen bij uw apotheek. Meld het gebruik van bloedverdunners.
  • Meld of u in het bezit bent van een pacemaker.
  • Meld eventuele overgevoeligheden zoals voor medicijnen, jodium, pleisters of latex.
  • U hoeft niet nuchter te zijn voor een poliklinische behandeling.
  • Zorg dat iemand u na de ingreep naar huis kan brengen. We raden u afzelf te rijden.

Bij een operatie komt u op de operatietafel te liggen. De verpleegkundige desinfecteert de tepel(s), waarna het gebied steriel wordt afgedekt. De arts verdooft u plaatselijk met behulp van injecties. Deze verdoving werkt vrijwel direct. De arts plaatst de piercing of voert een tepelreconstructie uit. De wond wordt hierna verbonden. De operatie duurt ongeveer 15-30 minuten.

• Als de verdoving is uitgewerkt, kan het geopereerde gebied gevoelig zijn. Pijnstilling is meestal niet nodig, maar u kunt bijvoorbeeld Paracetamol 500 mg gebruiken; maximaal 4 keer per dag 2 tabletten.
  • De plastisch chirurg bespreekt met u de nazorg. Deze kan variëren afhankelijk van de ingreep.

Resultaat

Het doel van de behandeling is bereikt als de tepel na de behandeling niet meer ingetrokken is. Er is helaas heel weinig bekend over hoe lang de Niplette (het tepelhoedje) gebruikt moet worden of hoe lang de tepelpiercing moet blijven zitten. De plastisch chirurg zal dit met u bespreken. Er is een kans dat de tepel na het verloop van de behandeling toch weer in zal trekken. Er is ook een kans dat het geven van borstvoeding niet zal lukken.