Carpaal tunnel syndroom

De klachten kunnen nogal wisselen bij het carpaal tunnel syndroom. Zo kunt u last hebben van een prikkelend en pijnlijk gevoel in de handpalm en vingers, een gezwollen gevoel in de hand, uitstralende pijn naar de onderarm, elleboog en schouders en vermindering van de kracht van de hand.

Wat is de oorzaak?

De oorzaak is een afgeknelde zenuw in de pols. Vaak beginnen de klachten enkele uren na het naar bed gaan. De patiënten beschrijven dan dat ze hiervan wakker worden en met de hand gaan schudden. Of dat ze even uit bed gaan omdat de klachten hiermee tijdelijk verdwijnen.

In een verder stadium treden de klachten ook overdag op. Vaak komt dit door een bepaalde houding van de hand en pols, zoals bijvoorbeeld bij telefoneren en autorijden. Op de langere duur kunnen ook de spieren die door deze zenuw aangestuurd worden, zichtbaar gaan slinken. Dit valt dan het eerst bij de duimmuis op.

Fysiotherapie en spalkbehandeling kunnen de klachten verlichten, maar meestal helpt dit niet genoeg. Een injectie met een ontstekingsremmend middel kan helpen, maar is meestal tijdelijk.

Bij deze operatie verruimen we via een klein sneetje bij de pols de tunnel waardoor de zenuw loopt. Dit kan meestal onder lokale verdoving. De ingreep duurt minder dan tien minuten.

Na het sluiten van de huid krijgt u een drukverband. Houd hier rekening mee bij uw kledingkeuze.

Een week na de operatie komt u voor controle bij de verpleegkundige en handfysiotherapeut. U krijgt oefeningen mee en u mag nu steeds meer gaan belasten, als u dit zonder klachten lukt. Het litteken voelt in de eerste drie maanden iets stugger aan. Daarna wordt het litteken vanzelf weer zachter.

Klachten van pijnlijke prikkelingen zijn meestal binnen enkele dagen verdwenen. Veel patiënten melden bij de eerste controle opgelucht dat ze weer goed kunnen slapen. Herstel van gevoel en kracht duren vaak veel langer. Dit is afhankelijk van de duur en de ernst van de uitval van de aangedane zenuw. De arts bespreekt dit met u.

Widgetkit Popover Widget

• Ulnaropathie

• EIP EPL transfer

Tekst widget

Schrijf hier over de aanklikbare handaandoening widget. Deze nieuwe module is op dit moment in ontwikkeling.