DIP-artrose

Artrose is een aandoening van de gewrichten, ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Bij artrose slijt het kraakbeen tussen de gewrichten. Op den duur kan het zelfs helemaal verdwijnen. De botuiteinden komen dan tegen elkaar en dit veroorzaakt pijn. Ook kunt u het gewricht daardoor moeilijker bewegen. Verder kan het gewricht uitsteeksels vormen, dikker worden en misvormd raken. Artrose is niet te genezen. Artrose is niet hetzelfde als reuma en heeft ook niets met osteoporose (botontkalking) te maken.

Wat is het?

DIP-gewricht staat voor ‘distale inter phalangeale’ gewricht, ook wel het gewricht van het eindkootje van de vinger. Het betreft veelal pijn die geleidelijk ontstaat, vooral als u het eindkootje beweegt en belast. Ook stijfheid komt vaak voor en soms is het gewricht wat gezwollen. Bij vergevorderde artrose kan het eindkootje ook scheef gaan staan.

Wat is de oorzaak?

Artrose kan op verschillende manieren ontstaan. Meestal is de oorzaak natuurlijke slijtage bij het ouder worden. Een andere oorzaak is overbelasting of herhaalde blessures door bijvoorbeeld sporten of bepaald werk. Tenslotte kan het ook ontstaan door beschadiging van een gewricht na een breuk (posttraumatische artrose).

Artrose van het DIP-gewricht

We beginnen meestal met niet-operatieve behandelmethoden. In overleg met de handchirurg of de handtherapeut kan gekozen worden voor ontstekingsremmende pijnstillers, kleine spalkjesof aanpassingen die het u makkelijker maken bepaalde handelingen uit te voeren. Als dit niet (meer) voldoende helpt, kunt u voor een operatie kiezen. Soms kan het gewrichtje ook uit zichzelf stijf worden. Omdat het dan niet meer kan bewegen verdwijnen de pijnklachten dan ook.

Arthrodese (vastzetten)

Door het DIP-gewricht vast te zetten wordt het pijnlijke bewegen voorkomen. Een vinger wordt hierdoor weer beter belastbaar en niet/nauwelijks meer pijnlijk. De totale herstelperiode na operatie en onder begeleiding van een handtherapeut, bedraagt gemiddeld drie tot zes maanden. De vinger kan nog een tijd dik blijven, dit trekt vanzelf weg.

Widgetkit Popover Widget

Skiduim