Buikwandcorrectie

Een buikwandcorrectie is een operatie waarbij de chirurg het teveel aan vet en huid op de buik verwijdert en soms de afstand tussen de buikspieren corrigeert. Overtollige buikwandhuid en vet komen voornamelijk voor na sterk afvallen na overgewicht of na zwangerschappen. Dit kan leiden tot klachten van smetplekken of beknelling van de overtollige en vaak overhangende huid. Voor deze operatie verblijft u enkele dagen in het ziekenhuis.

Vóór de operatie

De chirurg bespreekt met u de operatie tijdens uw polikliniekbezoek en legt de gang van zaken rond de verdoving uit. De operatie vindt plaats onder narcose. U verblijft twee tot drie dagen in het ziekenhuis.

Minimaal twee weken voor de ingreep verneemt u waar en hoe laat u wordt verwacht. Ontvangt u de boodschap via uw voicemail, luister deze dan helemaal af. U wordt op de dag van de operatie opgenomen. Volg daarvoor de voorbereiding die beschreven staat in de brochure ‘Instructies voor de operatie, pre-operatieve screening en anesthesie’..

De chirurg tekent eerst het teveel aan huid af. Vervolgens verwijdert hij deze, waarna hij de huid glad trekt en inhecht. Gevolg hiervan is dat de navel meestal verplaatst moet worden. Voor het laten aflopen van wondvocht legt de chirurg enkele drains (slangetjes) aan onder de huid. Deze blijven meestal twee tot drie dagen zitten en worden op de afdeling verwijderd. De operatie duurt 90 tot 120 minuten.

Voor een goed herstel en resultaat van de operatie doet u er goed aan onderstaande leefregels op te volgen:

• U draagt na de operatie dag en nacht elastische kleding volgens voorschrift van de chirurg. De huid moet namelijk goed tegen de onderlaag aangedrukt worden.
  • Na twee dagen mag u het verband zelf verwisselen en weer douchen.
  • Neem veel rust in de eerste twee weken; op geleide van de pijn.
  • Na twee weken komt u voor controle terug op de polikliniek. Hiervoor krijgt u een afspraak mee; de hechtingen en steunpleisters worden dan verwijderd.
  • Na drie weken mag u weer gewoon werken.
  • Na zes weken kunt u voorzichtig weer beginnen met de buikspieroefeningen zoals u gewend was voor de operatie. Dit kunt u daarna langzaam uitbouwen.
  • Na ongeveer zes weken kunt u eventueel weer sporten.

Na enkele maanden vermindert de gevoeligheid en de roodheid. Het eventuele gevoelsverlies en de mogelijke zwelling ter hoogte van de onderbuik verdwijnen vanzelf na ongeveer een half jaar.

Bij iedere operatie is er kans op gangbare complicaties zoals infecties, bloeduitstortingen en bloedingen. De kans op wondinfectie is aanzienlijk groter bij overgewicht. De operatie kan daarom pas doorgaan bij een goed gewicht. Een goed gewicht is uw lengte in centimeters waar u dan 100 van aftrekt. U houdt dan het aantal (cm) kilogrammen over die u dient te wegen.

Ook is er kans op vochtophoping onder de huid. Dit kan pijnklachten geven en een verhoogde druk op de buikhuid. Met behulp van een spuit en naald (punctie) kan de chirurg het vocht opzuigen.

Heel zelden komt het voor dat de doorbloeding van de huid problemen geeft. Ook het verlies van de navel is zeldzaam.

Fotografie