Bij dupuytren gaan uw vingers krom staan. Onder de huid voelt u strengen en knobbels.

Wat is het

De chirurg bespreekt de operatie met u tijdens uw polikliniekbezoek en legt de gang van zaken rond de verdoving uit. De operatie vindt plaats onder narcose. U verblijft twee tot drie dagen in het ziekenhuis.

Stop met roken

Nicotine vergroot de kans op problemen bij de wondgenezing. Wij raden u dan ook dringend aan enkele weken voor de ingreep volledig te stoppen met roken.

Scheer uw oksels niet zelf

Wij scheren uw oksels vlak voor de operatie. Doe dit niet zelf, dit vergroot de kans op complicaties.

Sportbeha’s

Zorg dat u twee goede sportbeha’s aanschaft vóór de operatie. Overleg met uw behandelend chirurg over de cupmaat.

Minimaal twee weken voor de ingreep verneemt u waar en hoe laat u wordt verwacht. Ontvangt u de boodschap via uw voicemail, luister deze dan helemaal af. U wordt op de dag van de operatie opgenomen. Volg daarvoor de voorbereiding die beschreven staat in de brochure ‘Instructies voor de operatie, pre-operatieve screening en anesthesie’.

Wat neemt u mee?

Neem uw patiëntenpas of afsprakenkaart met barcode mee. Hebt u dit nog niet of moet dit worden gewijzigd, meldt u zich dan ruim voor uw afspraak bij het inschrijfpunt in de centrale hal. Neem ook uw sportbeha mee.

Corticosteroïdinjectie (ontstekingsremmer)
Kan nuttig zijn voor de behandeling van met name pijnlijke knobbels. Ook zeer stugge Dupuytrense knobbeltjes kunnen hiermee soms wat zachter worden. Het voorkomt echter niet het verder groeien van de streng en kan vaak tijdelijk helpen.

Collagenase (Xiapex) injecties
Injectie van de Dupuytren -treng vindt plaats en wordt door collagenase verzwakt. De volgende dag kan de streng vrij gemakkelijk gebroken worden. Internationaal worden goede resultaten geboekt met de behandeling van Dupuytren door injectie met collagenase. Omdat de lange termijn resultaten nog niet goed genoeg bekend zijn wordt deze behandeling in Nederland (nog) niet door de zorgverzekering vergoed. Wij bieden deze behandeling wel aan; een deel zal u echter zelf moeten betalen.

Percutane naald fasciotomie (naaldtechniek)
Soms kan met de punt van een naald een streng op diverse plaatsen zo bewerkt worden dat de kromstand ongedaan wordt gemaakt. Omdat er geen sprake is van een echte operatie, verloopt de genezing dus ook veel sneller. De meeste patiënten hebben binnen twee weken een goed functionerende hand. Ten opzichte van de operatieve behandeling is er bij deze ingreep wel sprake van sneller terugkomen van de kromstand van de vinger(s).

Bij de operatie leggen we voorzichtig alle zenuwen en bloedvaten vrij. Daarna verwijderen we alle strengen van de Dupuytren. Een week na de operatie begint u al met handtherapie. Het gehele genezingsproces kan zo’n zes maanden duren. In het algemeen kunt u twee weken na de operatie weer autorijden. Was er al sprake van duidelijk kromme vingers, dan schrijven we vaak een strekspalk voor. Die hoeft u gedurende een aantal maanden alleen ’s nachts te dragen. Wij sporen u aan om de hand zo snel mogelijk weer te gebruiken, maar houd rekening met een periode van twee tot drie maanden voordat de functie weer als ‘vanouds’ is. Het littekenweefsel kan ook nog een tijd lang dik blijven.

Met name in een vergevorderd stadium van de ziekte bestaat een risico op het beschadigen van zenuwtakjes. Ook is dan de kwaliteit van de huid vaak matig, waardoor de genezing langzaam kan verlopen.